
Het wielercafé Parijs is nog Ver is een uitermate mooi schilderij rijker: Jelle Nijdam in de bocht. Het kunstwerk is gemaakt door realistisch schilder Steven Thus.
Het eerste wat bezoekers van het wielercafé opvalt is de scherpte: “Ik dacht dat het een foto was. Maar met de tweede blik zie je dat het publiek in zwart-wit-tinten langs de kant staat. Dan denk je aan een aardig fotoshop-werkje.”
Het is echter een schilderij opgetrokken uit olieverf door Steven Thus.
Steven komt geregeld in het wielercafé hoewel hij niets met wielrennen heeft. “Het is een gezellige plek. We kwamen op het idee omdat we een kunstroute willen gaan organiseren in deze buurt. Wat is er dan mooier dan een schilderij te maken. Een schilderij van de man wiens historie hier is uitgestald.”
In oktober zal de Spinbaan en omgeving het toneel zijn van diverse kunstenaars zijn. In de bedrijven zullen diverse soorten kunst te zien zijn. Steven Thus en Gerrit Geuvers waren het snel eens over het schilderij van puncher uit de jaren ’80. “Ik kan erg genieten van die exactheid in Stevens werk.” aldus Gerrit. “Zowel van achter de bar als van dichtbij is er zo veel te zien.”
In het wielercafé hangen nog twee schilderijen. Het zijn een portret van Eddy Merckx en een Jelle Nijdam in actie. De stijl van dit laatste schilderij van Wil van der Laan heeft echter een wat ruwere toets.
De stijl van Steven Thus is realistisch. Dat is een uiterst nauwkeurig werkje. “Ik kan niet zomaar een fiets schilderen, het moet de fiets zijn waarop hij toen reed.” De basis is een foto van Jelle Nijdam waarin hij een bocht rondt in de Acht van Chaam van 1989. Een goede foto, maar als je Steven Thus heet zijn de details verdwenen in een pixelsoepje. Bovendien was de foto in zwart-wit. “Ik heb in het wielercafé alles bestudeerd wat er te vinden was. Zoals het shirt met al die verschillende kleuren en reclames. En natuurlijk de fiets: derailleur, spaken, tandwielen, stuur, en meer.
Ondanks de details heeft Steven het werk in een paar weken afgerond. Ruim voordat de kunstroute van start gaat.
Daarom heeft het resultaat dat aan de muur hangt zo’n fotografisch karakter. En daarom nodigt het werk ook uit om de details te onderzoeken.
Je hoeft niet te wachten tot de kunstroute om dit kunstwerkje te bewonderen. Het wielercafé is geopend van vrijdag t/m zondag tussen 10 en 18 uur.