fritz-kola, cola,

Fritz-Kola, de slaaprover

28 januari 2018

Een paar jaar geleden kon ik maanden lang met slechts 3 uurtjes slaap. Ik was me toch productief en ik ontdekte veel. Dat is nu een stuk minder. Terwijl ik het zo nodig heb: meer werktijd. Misschien kan Fritz-Kola me helpen. Want ‘viel viel koffein’ is het motto.

Fritz is een Duitse frisdrank dat naam heeft gemaakt met cola. Maar momenteel is er veel meer, waarover straks meer. Fritz-Kola noemt zich de ‘Slafräuber’ omdat de cola een ongekend grote hoeveelheid cafeïne in zit. De maximaal toelaatbare hoeveelheid is toegevoegd. Ook daarover straks meer.
Voor het wielercafé is een rij van flesjes Fritz alleen al zo vrolijk. Bekijk het filmpje maar.

Ontstaan in Hamburg

campagne. fritz, fritz-kola

Achter fritz-kola staan de jonge Hamburgse ondernemers Lorenz Hampl en Mirco Wolf Wiegert. Ze staan trouwens ook voorop fritz-kola. Hun hoofden staan op de flesjes. Zodoende hebben ze een goedkoop logo en bovendien geen gedoe met portretrechten. Voor de eerste flesjes hebben Lorenz en Mirco de logo’s bij een copyshop laten drukken. Die hebben ze uitgeknipt en met een plakstift opgeplakt. Nu dragen ze nog steeds zorg voor de productie, de reclame en de verkoop.

campagne

De cola lanceerde zichzelf als een alternatief voor de grote cola’s uit Amerika. Daar hoorde ook een guerrilla-campagne bij.  Een postercampagne waarbij de ene hand fles coca cola leegschud en de andere een cola van Fritz opdrinkt. Bij de grote broer uit Atlanta viel dat niet in de smaak. Coke dreigde met een rechtszaak, hetgeen Lorenz en Mirco deed besluiten de campagne te stoppen. Maar het punt was gemaakt. Even later bleef de campagen ‘Koksen ist achtziger’ wel overeind. Koksen betekent cocaïne-snuiven en had zo een dubbele betekenis: een schalkse knipoog naar Coca Cola en een cynische sneer naar het jachtige leven in de grote stad.

De naam Fritz-Kola

De naam Fritz is gekozen omdat de uitvinders dat wel een mooie Noordduitse jongensnaam vonden. De verkoopmarkt van fritz-kola was aanvankelijk Hamburg en de nabije omgeving. Maar het is nu ook populair in de rest van Duitsland. En ook de rest van de wereld gaat nu plat voor de ‘Kola für Erwachsene, weniger süß, dafür mit ordentlich viel Koffein”.

Cafeïne

Fritz-kola, slaaprover

een Fritz-campagneposter: ‘al 478 uur wakker’

Fritz-kola bevat een verhoogd cafeïnegehalte, namelijk 25 mg per 100 ml. Dit staat ook op het etiket vermeld, aangezien het Warenwetbesluit Etikettering voorschrijft dat levensmiddelen met meer dan 150 mg cafeïne per liter op het etiket het cafeïnegehalte plaatsen. Ook moet hier de tekst ‘hoog cafeïnegehalte’ bij vermeld worden. Fritz-kola bevat naast een verhoogd cafeïnegehalte iets meer citroen dan de reguliere colamerken en wordt uitsluitend geleverd in flessen van glas.

Andere smaken

Het merk Fritz Kulturgüter heeft al snel na het succes van de cola andere frisdranken geïntroduceerd. Daarbij is het uitgangspunt om biologisch producten te gebruiken. De drankjes zijn onderverdeeld in Fritz-Spritz, Fritz-Limo en Fritz-Mate. In het Doetinchemse wielercafé ‘Parijs is nog ver’ zijn de volgende smaken verkrijgbaar:

  • meloen
  • druiven
  • lemon
  • sinas
  • appel-kers
  • rabarber

Deze selectie kan veranderen maar natuurlijk altijd:

  • cola
  • cola zuckerfrei
fritz-kola, fritz

in de koelkast van het Wielercafé

 



« Terug naar nieuws